Movember-viikset kasvaa Mortonissakin

Movember-viikset kasvaa hyvän asian puolesta marraskuussa myös Mortonissa ja ravintoloitsija näyttää mallia. Mutta mistä on kysymys?

Movember on kansainvälinen hyväntekeväisyys kampanja, jossa viiksiä kasvattamalla pyritään kiinnittämään huomiota miesten terveyteen, kuten eturauhassyöpään. Minä itse ole tukenut kampanjaa jo neljänä vuonna kasvattamalla viiksiä koko marraskuun ajan. Tänä vuonna päätin myös perustaa Movember-säätiön nettisivuille oman Mortonin nimeä kantavan joukkueen keräämään lahjoituksia. Joukkueen tavoitteena on ensialkuun saada kasaan 100€.

Oikeastaan tämäkin lähti erään asiakkaamme ehdotuksesta, kun hän jo kuukausi sitten alkoi fiilistellä tulevia viiksiäni ja kyselemään, että kuinka hän voisi lahjoittaa kampanjalle.

Morton Mo Bros joukkueeseen haluan kutsua mukaan kaikki kampanjaan osallistuvat Mortonin fanit. Liittyminen on maksutonta ja joukkueeseen liittyville viiksiniekoille on luvassa jonkinlainen pieni yllätys meiltä.

Aiemmilta vuosilta viiksiprojektista on jäänyt mieleen esimerkiksi se, että viime vuonna olin Tiimiakatemialla viiksineni haastateltavana brittiläiseen dokumenttiin, tänä vuonna saan loppukuusta esitellä viikseni parillesadalle nuorisopäättäjälle, kun olen puhujana tilaisuudessa Rovaniemellä. Minulla on luonnostaan varsin tummat viikset, joten varmasti erottuvat sinne katsomon peräpenkkiin asti.

Dave Lindholm tulee meille keikalle tuossa kuun puolivälissä (LA 16.11.) ja se on hyvä checkpoint tulla tarkastamaan kuinka viiksien kasvatusprojektini etenee, lupaan olla paikalla. Ja lopputuleman voi tulla tarkastelamaan kuun viimeisenä viikonloppuna esiintymässä Mortonissa on metallibändi Mad Hatter’s Den.

Mikä on Movember?

Marraskuussa miehet ympäri maailman kasvattavat viiksiä herättääkseen keskustelua ja kerätäkseen lahjoituksia miesten terveyden puolesta. Kampanjaan voi osallistua myös lahjoittamalla rahaa miesten terveyttä edistävän tutkimustyön hyväksi. Alunperin Australiasta ympärimaailmaa levinneen kampanjan nimi muodostuu viiksiä tarkoittavasta puhekielensanasta ”Mo” sekä marraskuuta tarkoittavasta ”novemberista”. Vaikka Movember-viiksien taustalla on vakavat asiat tuovat etenkin ne myös paljon hauskuutta hämärtyvään syksyyn

Movember kampanjan tavoitteet

Kampanjan strategia ja tavoitteet
Pyydämme miehiä kasvattamaan viikset ja muiden tukemaan heitä. Näin luomme innovatiivisen, hauskan ja mukaantempaavan vuosittaisen Movember-kampanjan, jonka avulla:

  • Keräämme varoja miesten terveyden edistämiseksi
  • Viritämme keskustelua miesten terveydestä, joka johtaa siihen, että:
    • Ihmiset tietävät enemmän miehiä kohtaavista terveysriskeistä
    • Miehet hoitavat aktiivisesti terveyttään
    • Kun miehet sairastuvat, he tietävät mitä pitää tehdä

Ohjelman tavoitteet:
Syövän kanssa eläminen
Miehillä, jotka ovat sairastuneet eturauhas- tai kivessyöpään, on tarvittava hoito fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin.

Mielenterveyden ylläpitäminen ja mielenterveysongelmien kanssa pärjääminen

  • Miehet ovat henkisesti terveitä ja hoitavat aktiivisesti terveyttään
  • Kun miehet kokevat mielenterveytensä järkkyvän, he tarttuvat toimeen varhaisessa vaiheessa
  • Miehiä ei kohdella poikkeavasti jos heillä on mielenterveyden häiriöitä

Miesten terveyden tutkiminen
Rahoitamme innovatiivista tutkimusta, jonka avulla luodaan vahvoja yhteistyöryhmiä, joilla parannetaan:

  • Kliinisiä kokeita ja eturauhas- ja kivessyövän hoitamista
  • Miesten fyysistä ja henkistä terveyttä

Lähde ja lisätiedot: https://fi.movember.com/about/values